واکسن آبله میمونی در پیشگیری از بیماری موثر است؟

واکسن آبله میمونی

آبله میمونی، ام پاکس Mpox یا (آبله میمون) یک بیماری ویروسی شبیه آبله است. باعث تب، تورم غدد لنفاوی و بثورات ضایعه مانند می شود. ضایعات می توانند در ناحیه تناسلی یا مقعد یا در نواحی دیگر ظاهر شوند.

واکسن آبله میمونی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری موجود است؟ با اعلام هشدار از سوی سازمان بهداشت جهانی در مورد آبله میمونی، این روزها نگرانی ها در مورد این بیماری در حال افزایش است.
آبله میمونی، Mpox (آبله میمون) یک بیماری ویروسی شبیه آبله است. باعث تب، تورم غدد لنفاوی و بثورات ضایعه مانند می شود. ضایعات می توانند در ناحیه تناسلی یا مقعد یا در نواحی دیگر ظاهر شوند.
آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و دام است. این بدان معنی است که می تواند از حیوانات به انسان و بالعکس منتقل شود. همچنین می تواند از یک انسان به انسان دیگر منتقل شود.

واکسن آبله میمونی در پیشگیری از بیماری موثر است؟

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسن آبله تقریباً 85٪ در جلوگیری از توسعه آبله میمونی موثر است. اگر در کودکی واکسن آبله را دریافت کرده اید و به ویروس mpox مبتلا شده اید، علائم شما ممکن است خفیف باشد.

دو واکسن موجود است که می‌توان از آنها برای پیشگیری از آبله میمونی استفاده کرد، JYNNEOS و ACAM2000.

در حال حاضر CD واکسیناسیون را برای افرادی که در معرض mpox قرار گرفته اند و کسانی که در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند توصیه می کند.


علاوه بر واکسن آبله میمونی ، CDC همچنین شستن مکرر دست‌ها و اجتناب از تماس مستقیم با افرادی یا اشیا آلوده، توصیه می‌کند.

چه کسانی باید از نظر آبله میمون غربالگری شوند؟

اگر با فرد مبتلا به آبله میمونی تماس نزدیک داشتید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا پزشک عفونی مشورت کنید تا مشخص شود آیا آزمایش ضروری است یا خیر.

پزشک چطورآبله میمونی را تشخیص می دهد؟

پزشکان پیش از تجویز واکسن آبله میمونی mpox را با استفاده از چندین روش تشخیص می دهند:

  • تست های آزمایشگاهی: این شامل آزمایش مایع از ضایعات یا دلمه های خشک است. این نمونه ها را می توان با استفاده از آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) از نظر وجود ویروس بررسی کرد.
  • بیوپسی: بیوپسی شامل برداشتن یک تکه از بافت پوست و آزمایش آن برای ویروس است.
  • آزمایش خون معمولاً توصیه نمی شود. این به این دلیل است که ویروس mpox برای مدت کوتاهی در خون باقی می ماند. بنابراین، این یک آزمایش دقیق برای تشخیص mpox نیست.

منبع

داروخانه شبانه روزی اینترنتی امید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *