بیماری اوروپوچه چیست ؟ آیا واکسن یا درمان دارد؟

بیماری اوروپوچه چیست

تب اوروپوچه، تهدیدی ناشناخته، ویروس بی درمان و واکسن، آیا جان من در خطر است؟

بیماری اوروپوچه چیست ؟ عفونت‌هایی که از طریق حشرات منتقل می‌شوند در دهه گذشته به شدت جهان را درگیر کرده است. همه‌گیری ویروس زیکا در سال‌های 2015-2016، و شیوع مکرر چیکونگونیا و دنگی، که مورد اخیر برزیل را با تعداد بالایی از موارد در سال جاری تحت تأثیر قرار داد.
علاوه بر این، جهان اکنون با ظهور مجدد یک آربوویروس کمتر شناخته شده دیگر، ویروس اروپوچه، در مقیاسی بی سابقه مواجه است. تا 1 آگوست 2024، 8078 مورد تایید شده تب اوروپوچه در منطقه آمریکای جنوبی گزارش شده است.
مواردی از تب اروپوچه نیز برای اولین بار در کوبا گزارش شد، جایی که انتقال این ویروس منتقله از طریق ناقلان بومی شده است. چند مورد نیز در ایتالیا و اسپانیا گزارش شد، اما محدود به مسافرانی بود که از کوبا باز می گشتند.

ویروس اوروپوچه، پدیده ای نوظهور؟

ویروس اوروپوچه یک ویروس در حال ظهور است، اما جدید نیست. این ویروس برای اولین بار در سال 1955 در روستای Oropouche، در ترینیداد و توباگو، شناسایی شد. از آن زمان، ویروس در بخش هایی از آمریکای جنوبی گردش محدودی داشته ، با مواردی که در مناطق نزدیک به مناطق جنگلی، مانند آمازون گزارش شده است. ویروس اوروپوچه یک چرخه سیلواتیک دارد، زیرا ویروس در تنبل‌های گلو کم‌رنگ، پستانداران غیرانسانی و پرندگان مخزنی دارد و توسط ریزپشه ها(Culicoides paraensis) و پشه‌های آئدس (Aedes spp) منتقل می‌شود. با این حال، در شیوع مداوم، ویروس Oropouche افراد ساکن در مناطق دور از مناطق جنگلی را آلوده کرده، بنابراین نشان می دهد که یک چرخه شهری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اگرچه در مجموع 500000 مورد تب اوروپوچه از زمان کشف ویروس توسط متخصصین ثبت شده است، دانش بسیار محدودی در مورد این بیماری وجود دارد. بیشتر موارد تب اوروپوچه خفیف است و علائمی شبیه به تب دانگی از جمله سردرد، درد عضلانی، حالت تهوع و بثورات پوستی دارد، اما در برخی موارد این ویروس می‌تواند باعث مننژیت و آنسفالیت نیز شود. در 25 جولای، دو مورد مرگ ناشی از ویروس اوروپوچه برای اولین بار گزارش شد. به طور نگران کننده، مرگ در دو زن جوان برزیلی رخ داد که هیچ بیماری همراه نداشتند.

پس از انتشار گزارشی که سازمان بهداشت پان-آمریکایی در ماه جولای نگرانی‌ها را در مورد انتقال احتمالی ویروس از مادر به کودک منتشر کرد، تحقیقات در مورد عفونت‌های دوران بارداری، نقایص بالقوه مادرزادی و مرده‌زایی مرتبط با ویروس اوروپوچ ادامه دارد. برزیل یک مرگ جنین و یک سقط جنین در ایالت پرنامبوکو و همچنین چهار مورد نوزاد مبتلا به میکروسفالی گزارش کرده است، اما حداقل سه مورد مرگ جنین دیگر در حال بررسی است.

بیماری اوروپوچه چیست و چرا ناگهان ظهور کرده است؟

چرا ویروس اوروپوچه به طور ناگهانی در مناطقی که هرگز گزارش نشده بود ظاهر شد؟ این افزایش انتشار، مانند سایر بیماری های منتقله از طریق ناقلین، توسط عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، تحرک و رفتار انسان و حیوان، جنگل زدایی و استفاده از زمین انجام می شود. عامل دیگر این است که ژنوم ویروس اوروپوچه توسط سه بخش RNA تشکیل می شود، در حالی که بیشتر ویروس های حشره زا از یک بخش تشکیل می شود.
جهش‌ها ممکن است از تعویض بخش‌ها ایجاد شود. این تغییرات ژنتیکی می‌تواند بر توانایی ویروس برای آلودن، ایجاد بیماری، انتشار، فرار از سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت دارویی موثر باشد. شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد ترکیب مجدد ممکن است زمینه ساز شیوع فعلی باشد. کارشناسان می ترسند که اگر شیوع فعلی تب اوروپوچ بیشتر گسترش یابد. می تواند سیستم مراقبت های بهداشتی در حال حاضر در آمریکای جنوبی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین پس از گزارش موارد وارداتی در اروپا، پیش بینی می شود که تب اوروپوچه در مسافران سایر مناطق نیز گزارش شود.

راه پیشگیری و درمان بیماری اوروپوچه چیست ؟

برای کنترل اپیدمی کنونی تب اوروپوچه چه می توان کرد؟ متأسفانه، هیچ واکسن یا درمان خاصی در دسترس یا در حال توسعه وجود ندارد. مداخلات کنترلی معمول برای بیماری‌های منتقله از طریق ناقل مانند دافع حشرات و پشه‌بندها ممکن است برای کاهش سرعت انتشار ویروس اوروپوچه مطلوب نباشد. مگس‌ریزه ها بسیار کوچک هستند و می‌توانند از تورها عبور کنند و ممکن است کمتر تحت تأثیر دافع حشرات رایج قرار بگیرند. با این حال، حشره کش های شیمیایی مانند دلتامترین و N,N-Diethyl-meta-toluamide در کنترل گونه های Culicoides و Culex موثرند.
افزایش سریع موارد تب اوروپوچه در آمریکای جنوبی. حداقل اهمیت افزایش آگاهی و نظارت بیشتر برای جمعیت ساکن در مناطق بومی و برای مسافران را آشکار کرده است. در برزیل، از سال 2023، آزمایش‌های تشخیصی عفونت ویروس اوروپوچه در مراکز بهداشتی عمومی. در سراسر کشور برای بهبود تشخیص این عفونت‌های ویروسی در دسترس است. سرمایه گذاری در نظارت و تحقیقات ژنوتیپ که می تواند درک ما از تب اوروپوچ را بهبود بخشد. به منظور توسعه اقدامات کنترلی و درمانی که می تواند به ما در مقابله با این تهدید نوظهور برای سلامت جهانی کمک کند، ضروری است.

منبع بیماری اوروپوچه چیست ؟ : مجله پزشکی لنست

داروخانه شبانه روزی اینترنتی امید