اشعه فرابنفش خورشید چیست؟ فرابنفش چه خطری دارد؟

اشعه فرابنفش خورشید چیست

اشعه فرابنفش خورشید چیست ؟ شما هم حتما خبرهایی در مورد افزایش شدت تابش اشعه فرابنفش در تهران در مرداد گرم امسال شنیده اید. قصد دارم اینجا توضیح کوتاهی درباره انواع اشعه یا پرتو فرابنفش، کاربرد، خطرات و مضرات هرکدام و راههای کم کردن آسیب آنها خدمت شما ارائه کنم.

اشعه ماوراء بنفش چیست؟

اشعه فرابنفش،‌ماورابنفش یا UV شکلی از انرژی الکترومغناطیسی است. این اشعه می تواند از منابع طبیعی مانند نور خورشید و همچنین منابع مصنوعی مانند لیزر، چراغ های سیاه و تخت های سولاریوم تابیده شود.

خورشید مهمترین منبع اشعه ماوراء بنفش است. این اشعه محصول یک واکنش هسته ای در هسته خورشید است و تابش از طریق پرتوهای خورشید به زمین می رسد.

کارشناسان اشعه های UV را بر اساس طول موج طبقه بندی می کنند: UVA (طولانی ترین طول موج)، UVB (طول موج متوسط) و UVC (کوتاه ترین طول موج).

آنچه باید در مورد اشعه UVA بدانید

در اینجا چند نکته مهم در مورد اشعه UVA و نحوه تأثیر آن بر پوست شما آورده شده است.

آنها طول موج بالاتری دارند اما سطح انرژی کمتری نسبت به سایر اشعه های UV دارند.
آنها از اشعه های UVB نفوذ بیشتری دارند، به این معنی که می توانند سلول های عمیق تر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهند.
آنها باعث آسیب غیر مستقیم به DNA می شوند.
آنها باعث پیری زودرس پوست می شوند که منجر به اثرات قابل مشاهده ای مانند چین و چروک می شود. آنها همچنین با برخی از سرطان های پوست مرتبط هستند.
برخلاف اشعه های UVB، آنها توسط لایه اوزون جذب نمی شوند. حدود 95٪ اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد اشعه UVA است.
آنها باعث یک اثر برنزه فوری و گاهی آفتاب سوختگی می شوند. اثرات پرتوهای UVA بلافاصله ظاهر می شود.
اشعه UVA نوع اصلی نور مورد استفاده در تخت های برنزه کننده است.
این اشعه می تواند از پنجره ها و ابرها عبور کند.

آنچه باید در مورد اشعه UVB بدانید

در اینجا چند نکته مهم در مورد اشعه UVB و نحوه تأثیر آن بر پوست شما آورده شده است.

پرتوهای UVB نسبت به پرتوهای UVA دارای طول موج کوتاه‌تر و سطح انرژی بالاتری هستند.
اشعه UVB به بیرونی ترین لایه های پوست شما آسیب می رساند.
آنها به طور مستقیم به DNA آسیب می رسانند.
اشعه های UVB باعث بیشتر سرطان های پوست می شوند، اما می توانند به پیری زودرس پوست نیز کمک کنند.
آنها تا حدی توسط لایه اوزون جذب می شوند، اما برخی از اشعه ها هنوز از آن عبور می کنند. حدود 5% اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد اشعه UVB است.
قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB منجر به آفتاب سوختگی می شود. معمولاً اثرات پرتوهای UVB با تأخیر یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می شود.
اکثر تخت های برنزه کننده از ترکیبی از اشعه های UVA و UVB استفاده می کنند. تخت‌های برنزه کننده مخصوص UVB ممکن است ایمن معرفی شوند، اما همچنان باعث آسیب به پوست می‌شوند. هیچ تخت برنزه کننده ای برای استفاده ایمن یا توصیه نمی شود.
آنها از پنجره ها عبور نمی کنند و به احتمال زیاد توسط ابرها فیلتر می شوند.

اشعه UVC چیست؟

پرتوهای UVC کوتاه ترین طول موج و بالاترین سطح انرژی را در بین سه نوع اشعه ماوراء بنفش دارند. در نتیجه، آنها می توانند آسیب جدی به تمام اشکال زندگی وارد کنند.

خوشبختانه، اشعه UVC به طور کامل توسط لایه اوزون فیلتر می شود. در نتیجه این پرتوهای خورشید هرگز به زمین نمی رسند.

منابع ساخت بشر UVC شامل مشعل های جوشکاری، لامپ های مخصوص کشتن باکتری ها و لامپ های جیوه ای است.

اگرچه پرتوهای UVC خطری برای سرطان پوست محسوب نمی‌شوند، اما می‌توانند آسیب شدیدی به چشم و پوست انسان از جمله سوختگی، ضایعات و زخم‌های پوستی وارد کنند.

چه زمانی اشعه ماوراء بنفش قوی تر است؟

تعدادی از عوامل محیطی می توانند بر زمانی که پرتوهای فرابنفش قوی تر هستند تأثیر بگذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

زمان روز
بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است. در طول این پنجره روزانه، اشعه های خورشید جو کمتری برای عبور دارند، به این معنی که جو زمین بسیاری از اشعه های UV را مسدود نمی کند.

فصل
بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در بهار و تابستان است. در این فصول، خورشید در زاویه بالاتری قرار دارد که باعث افزایش شدت اشعه ماوراء بنفش می شود. با این حال، خورشید همچنان می تواند در پاییز و زمستان بر شما تأثیر بگذارد.

عرض جغرافیایی
قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در نواحی روی یا نزدیک استوا، جایی که پرتوهای فرابنفش جو کمتری برای عبور قبل از رسیدن به زمین دارند، بیشترین میزان را دارد.

ارتفاع
پرتوهای فرابنفش در ارتفاعات بالاتر قدرتمندتر هستند زیرا جو کمتری برای جذب آنها وجود دارد.

ازن
لایه اوزون از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. اما گازهای گلخانه ای و آلاینده ها باعث نازک شدن لایه اوزون شده و باعث افزایش شدت UV شده است.

ابرها
ابرها برخی از اشعه های فرابنفش را فیلتر کرده و مانع رسیدن آنها به زمین می شوند. اما بستگی به نوع ابر دارد. ابرهای تیره و پر از آب ممکن است بیشتر از ابرهای بلند و نازک جلوی اشعه UV را بگیرند.

انعکاس
اشعه ماوراء بنفش از سطوحی مانند برف، آب، ماسه و پیاده رو منعکس می شود. این مسئله می تواند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را افزایش دهد.

اشعه فرابنفش خورشید چیست و برای محافظت برابر آن چه باید کرد؟


برای حفظ سلامت پوست، مهم است که از خود در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنید، به خصوص اگر می‌دانید که قرار است برای مدت طولانی در فضای باز باشید.

نکات زیر را برای محدود کردن آفتاب سوختگی، پیری زودرس و آسیب DNA در نظر بگیرید:

ضد آفتاب بزنید
کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که از طیف وسیعی محافظت کند. این بدان معناست که ضد آفتاب این توانایی را دارد که هم اشعه های UVA و هم UVB را مسدود کند.

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) بالاتر محافظت بیشتری را ارائه می دهد، اما به یاد داشته باشید که هیچ کرم ضد آفتابی در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش 100٪ موثر نیست. آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر را توصیه می کند.

اگر عرق می‌کنید، ورزش می‌کنید یا شنا می‌کنید، باید حداقل هر 2 ساعت یا بیشتر از ضد آفتاب استفاده کنید. مهم است بدانید که هیچ ضدآفتاب ضدآبی وجود ندارد، اما بعضی ضدآفتاب هادر برابر آب مقاوم هستند.

هنگام خرید کرم ضد آفتاب، ممکن است بخواهید یک محصول فیزیکی (مبتنی بر مواد معدنی) را انتخاب کنید. تحقیقات انجام شده توسط منبع معتبر 2020 نشان داده است که خون شما می تواند مواد تشکیل دهنده برخی از ضد آفتاب های شیمیایی را جذب کند.

در حال حاضر، تنها دو ماده ضدآفتاب – اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم – به طور کلی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان ایمن و موثر شناخته می شوند. این مواد در ضد آفتاب های فیزیکی یافت می شوند.

کرم ضدآفتاب ری‌پروتکتیو کامپودرما مناسب پوست خشک 40 میلی لیتر

Original price was: ۴۴۶,۴۰۰ تومان.Current price is: ۳۵۷,۰۰۰ تومان.

فلوئید ضدآفتاب ری‌پروتکتیو کامپودرما دربردارنده‌ی ترکیباتی ویژه و هدفمندی است که در کمک به محافظت از پوست صورت در برابر پرتوهای نور خورشید کاربرد دارد و همچنین در کمک به پیش‌گیری‌ از آفتاب‌سوختگی و کمک به پیش‌گیری‌ از پیری زودرس پوست مفید و اثر‌بخش است که مناسب پوست خشک می‌باشد‌.

موجود در انبار

بهترین راه برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید چیست ؟

لباس بلند بپوشید
برخی از لباس‌ها می‌توانند از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. پارچه های خشک محکم بافته شده بهترین هستند. بسیاری از شرکت ها لباس هایی تولید می کنند که محافظت بیشتری در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می کنند.

در سایه بمانید
با ماندن در سایه، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را محدود کنید. این مسئله بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر مهمتر است، زمانی که اشعه ماوراء بنفش قوی تر است.

کلاه بپوشید
یک کلاه لبه پهن می تواند محافظت بیشتری از گوش و گردن شما ایجاد کند.

عینک آفتابی بزنید
عینک آفتابی را انتخاب کنید که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را برای جلوگیری از آسیب به چشم و پوست اطراف آن ارائه می دهد.

پس ویتامین دی چه می شود؟

خورشید یکی از منابع ویتامین D است، به همین دلیل است که ویتامین D گاهی اوقات ویتامین آفتاب نامیده می شود.

با این حال، AAD توصیه می کند برای دریافت ویتامین D خود را در معرض آفتاب یا تخت های سولاریوم قرار ندهید، زیرا اشعه UV می تواند باعث سرطان پوست شود.

در عوض، آنها پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه می کنند که شامل غذاهایی باشد که منابع طبیعی ویتامین D هستند. اینها شامل ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ساردین و ماهی خال مخالی است.

ویتامین D همچنین در قارچ مایتاکه، زرده تخم مرغ و غذاها و نوشیدنی های غنی شده با ویتامین D مانند شیر، غلات صبحانه و آب پرتقال یافت می شود. همچنین ممکن است بخواهید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

سخن پایانی
هر دو اشعه UVA و UVB ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

اشعه UVA می تواند عمیق تر به پوست شما نفوذ کند و باعث پیری زودرس سلول های پوست شما شود. حدود 95 درصد از اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد، اشعه UVA است.

5 درصد دیگر اشعه ماوراء بنفش UVB است. آنها سطوح انرژی بالاتری نسبت به اشعه های UVA دارند و معمولاً به بیرونی ترین لایه های پوست شما آسیب می رسانند و باعث آفتاب سوختگی می شوند. این اشعه ها به طور مستقیم به DNA آسیب می رسانند و عامل اکثر سرطان های پوست هستند.

منبع

داروخانه شبانه روزی اینترنتی امید :‌اشعه فرابنفش خورشید چیست تهران میدان ملت

2 دیدگاه برای “اشعه فرابنفش خورشید چیست؟ فرابنفش چه خطری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *