یربا ماته چیست و برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

یربا ماته چیست

یربا ماته حاوی آنتی اکسیدان، کافئین و چندین ماده مغذی است. برخی تحقیقات نشان می دهند که ممکن است عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد، سطح انرژی را افزایش دهد و به حفظ وزن کمک کند.

یربا ماته چیست ؟ یک نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی است که محبوبیت جهانی پیدا کرده است. طرفدارانش می گویند که قدرت قهوه، فواید چای برای سلامتی و لذت شکلات را دارد.


در ادامه پس از پاسخ به این سوال که یربا ماته چیست ، به 7 فایده سلامتی آن می پردازیم.

یربا ماته چیست ؟

یربا ماته یک چای گیاهی است که از برگ و ساقه گیاه Ilex paraguariensis تهیه می شود.
برگ‌ها را معمولاً روی آتش خشک می‌کنند، سپس در آب داغ خیس می کنند تا چای درست شود.
یربا ماته را به طور سنتی درظرفی به نام گورد و با نی مخصوص فلزی می نوشند. نی فلزی فیلتری در انتهای پایینی دارد که تکه‌های برگ را صاف می کند. نوشیدن اشتراکی آن در ظرف کدو مانند سنتی در فرهنگ آمریکای جنوبی نشانه دوستی ایجاد پیوند است.

خلاصه

یربا ماته نوعی چای است که از برگ ها و ساقه های خشک شده گیاه Ilex paraguariensis تهیه می شود.

1 – سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

یربا ماته حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید است، از جمله:

زانتین ها: این ترکیبات به عنوان محرک عمل می کنند. آنها شامل کافئین و تئوبرومین هستند که در چای، قهوه و شکلات نیز یافت می شوند.

مشتقات کافئویل: این ترکیبات اصلی ترین آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت در چای هستند.

ساپونین ها: این ترکیبات تلخ مزه خاصیت ضد التهابی و کاهش دهنده کلسترول دارند.

پلی فنول ها: این گروه بزرگی از آنتی اکسیدان ها است که با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است.

جالب است بدانید طبق یک مطالعه قدیمی، قدرت آنتی اکسیدانی چای یربا مات مشابه چای سبز است.

یربا ماته همچنین حاوی چندین ریز مغذی مهم دیگر از جمله ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین B6 است. به علاوه، مقداری پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز و آهن را فراهم می کند.
با این حال، چای حاوی مقادیر بسیار کمی از این مواد مغذی است، بنابراین بعید است که به تنهایی سهم زیادی در رژیم غذایی شما داشته باشد.

خلاصه

یربا ماته بمب آنتی اکسیدانی است که حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی و مواد مغذی مفید است.

2-می تواند انرژی را افزایش دهد و تمرکز ذهنی را بهبود بخشد

با 80 میلی گرم کافئین در هر فنجان، یربا ماته تقریباً به اندازه یک فنجان قهوه کافئین دارد. بنابراین، درست مانند هر غذا یا نوشیدنی کافئین دار دیگر، ممکن است سطح انرژی شما را افزایش دهد و باعث شود کمتر احساس خستگی کنید.

کافئین همچنین می‌تواند بر سطوح مولکول‌های سیگنالی خاص در مغز شما تأثیر بگذارد و آن را به ویژه برای تمرکز ذهنی شما مفید می‌کند.

برخی تحقیقات گزارش می‌دهند که کافئین می‌تواند هوشیاری، توجه و زمان واکنش را در شرکت‌کنندگانی که یک دوز منفرد حاوی 40 تا 300 میلی‌گرم کافئین مصرف کرده‌اند، بهبود بخشد.

علاوه بر این، کسانی که به طور منظم یربا مات مصرف می‌کنند، اغلب از این حرف می‌زنند که مانند قهوه هوشیاری را افزایش می‌دهد، اما بدون عوارض جانبی عصبی قهوه.

خلاصه

به لطف محتوای کافئین، یربا ماته می تواند به افزایش سطح انرژی و افزایش تمرکز ذهنی شما کمک کند.

3- عملکرد فیزیکی را افزایش می دهد

تاثیر کافئین بر بهبود انقباضات عضلانی، کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی تا 5 درصد مشخص است.
از آنجایی که یربا ماته حاوی مقدار متوسطی کافئین است، کسانی که آن را می نوشند می توانند مزایای عملکرد فیزیکی مشابهی را داشته باشند.

در واقع، بر اساس یک مطالعه در سال 2014، کسانی که یک کپسول 1 گرمی از برگ‌های یربا مات آسیاب شده را درست قبل از ورزش مصرف کرده بودند، 24 درصد چربی بیشتری در طول تمرینات با شدت متوسط می‌سوزاندند.
اتکای بیشتر به چربی برای سوخت در حین ورزش، ذخایر کربوهیدرات شما را برای لحظات حساس با شدت بالا، مانند دوچرخه سواری در شیب یا دویدن به سمت خط پایان، حفظ می کند. این می تواند به عملکرد ورزشی بهتر ترجمه شود.

خلاصه

یربا ماته اتکای بدن شما به چربی برای سوخت را در طول ورزش افزایش می دهد. همچنین ممکن است انقباضات عضلانی را بهبود بخشد و خستگی را کاهش دهد که همه اینها ممکن است به عملکرد فیزیکی بهتر کمک کند.

4 – در برابر عفونت از بدن محافظت می کند

یربا ماته ممکن است به جلوگیری از عفونت های باکتری ها، انگل ها و قارچ ها کمک کند.

برخی از مطالعات قدیمی‌تر آزمایشگاهی نشان دادند که دوز بالای عصاره یربا ماته، باکتری E. coli را غیرفعال می‌کند، باکتری که باعث علائم مسمومیت غذایی مانند گرفتگی معده و اسهال می‌شود.
ترکیبات موجود در یربا ماته همچنین ممکن است از رشد مالاسزیا فورفور، نوعی قارچ مسئول پوسته پوسته شدن پوست، شوره سر و بثورات پوستی خاص جلوگیری کند .
با این وجود، بیشتر این مطالعات بر روی سلول های جدا شده انجام شد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این فواید برای انسان ها یکسان است یا خیر، و تحقیقات اخیر با کیفیت بالاتری مورد نیاز است.

خلاصه

یربا ماته ممکن است برخی خواص ضد باکتری، ضد انگلی و ضد قارچی داشته باشد. با این حال، تحقیقات جدیدتر در انسان مورد نیاز است.

5- ممکن است به کاهش وزن و چربی شکم کمک کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که یربا ماته ممکن است به مدیریت وزن کمک کند و برای کاهش وزن بدن، چربی شکم و شاخص توده بدنی موثر باشد .

به نظر می‌رسد که تعداد کل سلول‌های چربی را کاهش می‌دهد و میزان چربی موجود در آنها را کاهش می‌دهد.

تحقیقات انسانی نشان می‌دهد که یربا ماته می‌تواند مقدار چربی ذخیره‌شده‌ای که برای انرژی سوزانده می‌شود را نیز افزایش دهد.

علاوه بر این، در یک مطالعه در سال 2015 در افراد دارای اضافه وزن، افرادی که 3 گرم پودر یربا ماته در روز دریافت کردند، به طور متوسط 0.7 کیلوگرم از دست دادند. آنها همچنین نسبت دور کمر به باسن خود را 2٪ کاهش دادند که نشان دهنده از دست دادن چربی شکم است.

در مقایسه، شرکت کنندگانی که دارونما دریافت کردند به طور متوسط 2.8 کیلوگرم اضافه کردند و نسبت دور کمر به باسن خود را 1 درصد در مدت 12 هفته افزایش دادند.

یربا ماته چیست و چه تاثیری بر وزن دارد؟

یربا ماته ممکن است متابولیسم را افزایش دهد و میزان چربی سوزانده شده برای سوخت را افزایش دهد. یربا ماته می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

6- سطح قند خون را کاهش می دهد

یربا ماته ممکن است به کاهش قند خون و کاهش عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.
در واقع، یک مطالعه حیوانی نشان داد که حتی می تواند سیگنال دهی انسولین را بهبود بخشد.
همچنین ممکن است تشکیل محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGEs) را کاهش دهد که در ایجاد و بدتر شدن بسیاری از شرایط از جمله دیابت نقش دارند.
در یک مطالعه در سال 2011، افراد مبتلا به دیابت نوع 2، 330 میلی لیتر یربا ماته را سه بار در روز مصرف کردند. پس از 2 ماه، آنها به طور قابل توجهی سطوح پایین تری از قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c داشتند که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است.

خلاصه

یربا ماته ممکن است سیگنال دهی انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

7- ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

یربا میت حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند مشتقات کافئویل و پلی فنول ها است که ممکن است ازفرد برابر بیماری قلبی محافظت کند.

برخی از مطالعات حیوانی همچنین گزارش می دهند که عصاره ماته ممکن است از فرد در برابر بیماری قلبی محافظت کند.

به نظر می رسد یربا ماته در انسان سطح کلسترول را کاهش می دهد.

یک مطالعه روی 119 زن مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه یربا ماته منجر به کاهش در مجموع کلسترول و کلسترول LDL (بد) در یک دوره 12 هفته ای می شود. علاوه بر این، یربا ماته همچنین سطوح تری گلیسیرید را در صورت همراه شدن با یک رژیم غذایی کم کالری به میزان قابل توجهی کاهش داد.

خلاصه

خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و کاهش دهنده کلسترول یربا ماته ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.

یربا ماته چیست و چطور تهیه می شود؟

ماته به طور سنتی در ظرفی به نام گورد سرو می شود که به آن کالاباش نیز می گویند.
ماته را معمولاً از یک نی فلزی می نوشند که فیلتری در انتهای پایینی آن دارد تا تکه های برگ را صاف کند.
برای تهیه ماته، قبل از اضافه کردن آب داغ، یک سوم پایینی لیوان را با برگ های مات خشک یا برشته شده پر کنید.
در صورتی که کالاباش ندارید، می توانید آن را در دستگاه فرنچ پرس تهیه کنید.
این چای اغلب با شکر سوخته، آب لیمو یا شیر سرو می‌شود و می‌توان آن را چندین بار قبل از استفاده از برگ‌های جدید با آب داغ پر کرد.
اگرچه به طور سنتی گرم مصرف می شود، یربا میت ممکن است سرد نیز سرو شود، به خصوص در آب و هوای گرم.

خلاصه

یربا ماته را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد و مانند سایر چای ها تهیه می شود. به طور سنتی در گورد یا لیوان سرو می شود.

منبع

داروخانه شبانه روزی آنلاین امید، تهران میدان ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *