مکمل های لاغری و دانستنی های آن

درباره مکمل های لاغری چه میدانیم

در گذشته تصور می شد که چاقی و داشتن اشتهای زیاد از نشانه های سلامتی افراد است. اما امروزه می دانیم که چاقی یک بیماری مزمن است که در دراز مدت، تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی و کیفیت زندگی افراد می گذارد. پزشکان و محققان چاقی و اضافه وزن را منشاء بسیاری از بیماری ها می دانند. به همین دلیل توصیه آنها اینست که افراد با ورزش و انتخاب یک سبک زندگی سالم، در جهت داشتن وزنی متعادل و متناسب با سن و قد خود تلاش کنند. البته بیماری هایی هم هستند که منجر به افزایش وزن می شوند. در چنین مواردی برای کاهش وزن باید ابتدا علت آن را ‍پیدا و سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. 

اگر اضافه وزن شما معلول یک بیماری دیگر نیست، بهتر است با کمک و مشاوره پزشک، نسبت به کاهش اصولی و تدریجی آن اقدام کنید. 

برای کاهش وزن، همان طور که اشاره شد، به اصلاح سبک زندگی، داشتن تحرک کافی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری نیاز دارید. با وجود همه این اقدامات ممکن است نتوانید به وزن دلخواه خود دست پیدا کنید. در این صورت می توانید با مشورت ‍پزشک خود، از مکمل ها و داروهایی که به کاهش وزن کمک می کنند استفاده نمایید. باید توجه داشت که مصرف این مکمل ها و داروها، بدون رژیم غذایی و ورزش، تأثیر زیادی در کاهش وزن شما نخواهند داشت. ‍پس از این مکمل ها انتظار معجزه نداشته باشید. 

مکمل ها و داروهای نسخه ای که به کاهش وزن کمک می کنند، انواع مختلفی دارند که می توان آنها را بر اساس مکانیزم عملشان به چند دسته تقسیم کرد.

  • مکمل هایی که موجب کاهش اشتها و مصرف کالری کمتر در روز می شوند.
  • مکمل هایی که از طریق کاهش جذب برخی مواد غذایی مانند چربی و کربوهیدرات ها، به دریافت کالری کمتر کمک می کنند.
  • مکمل هایی که با افزایش متابولیسم و چربی سوزی، به مصرف کالری بیشتر در بدن و عضلات کمک می کنند. 

* دقت داشته باشید که استفاده از مکمل های لاغری و چاقی فاقد مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، می تواند اثرات منفی جبران نا‍پذیری بر سلامتی شما داشته باشد. پس این مکمل ها را تنها به توصیه پزشک و از داروخانه های معتبر خریداری نمایید. 

مکمل های لاغری :
کربوبلاکر

کاهش جذب کربوهیدرات

یکی از مکمل هایی که با ممانعت از جذب بعضی مواد غذایی به کاهش وزن کمک می کند، کربو بلاکر است. این مکمل که معمولا از عصاره لوبیا، مخصوصا لوبیای سفید تهیه می شود، می تواند باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها توسط بدن شود. کربوهیدرات ها به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شوند. بدن ما بدون تبدیل کربوهیدرات های پیچیده به کربوهیدرات های ساده، قادر به جذب و مصرف کالری این دسته از مواد غذایی نیست. برای تجزیه مولکول های پیچیده کربوهیدرات، آنزیم گوارشی به نام آلفا آمیلاز در لوزالمعده ترشح می شود. در صورتی که ترشح این آنزیم متوقف شود، کربوهیدرات های پیچیده مثل برنج، سیب زمینی، ماکارونی و غلات، بدون تبدیل شدن به کربوهیدرات های ساده تر، از معده عبور کرده و وارد روده بزرگ شوند، بدن ما قادر به ذخیره آنها به شکل چربی و استفاده از کالری آنها نخواهد بود. بدن ما قادر به ذخیره حجم زیادی از کربوهیدرات نیست، به همین دلیل بعد از تجزیه آنها را به صورت چربی ذخیره می کند تا بعدا در موقع نیاز از انرژی آنها استفاده کند. 

کنترل سطح قند خون

کربو بلاکر همچنین با کاهش جذب کربوهیدرات ها و جلوگیری از تبدیل نشاسته به قند اضافه بر میزان مصرف بدن، به کاهش سطح قند خون کمک کرده و از ترشح بیش از حد انسولین توسط لوزالمعده جلوگیری می کند. بنابراین می توان گفت که این مکمل علاوه بر ممانعت از جذب نشاسته ها، به کنترل سطح قند خون و تنظیم هورمون ها نیز کمک می کند. 

لازم به یادآوری است که کربو بلاکر بر جذب کربوهیدرات های ساده و خوراکی های قندی دارای ساکاروز، گلوکز و فروکتوز تأثیری ندارد. 

* افراد مبتلا به دیابت و کسانی که انسولین مصرف می کنند، باید حتما پیش از مصرف کربوبلاکر با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

کاهش اشتها

عصاره لوبیا حاوی ماده ای به نام فیتوهماگلوتینین (PHA) است که می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون‌های مؤثر بر احساس سیری شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که این ماده با به تأخیر انداختن تخلیه مواد غذایی از معده، باعث می شود که افراد دیرتر احساس گرسنگی کنند. 

احساس نفخ، دل پیچه و درد در ناحیه شکم از عوارض بسیار معدود مصرف کربو بلاکر است که معمولا به مرور زمان از بین می رود. در صورت تشدید یا ادامه یافتن این عوارض، مصرف مکمل را قطع نموده و با پزشک خود مشورت کنید.