دانستنی ها درباره کلاژن

دانستنی ها درباره کلاژن

دانستنی ها درباره کلاژن

کلاژن(به انگلیسی: Collagen)

دانستنی ها درباره کلاژن :کلاژن پروتئینی است که مسئول سلامت مفاصل و خاصیت ارتجاعی یا کشش پوست است. کلاژن در استخوان ها، ماهیچه ها و خون شماست و سه چهارم پوست و یک سوم پروتئین بدن شما را تشکیل می دهد.

کلاژن زنجیره‌ای از آمینواسیدها و یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های موجود در پوست انسان است. کلاژن در تشکیل 75 تا 80 درصد از اعضای بدن تأثیر مهمی دارد. کلاژن باعث حالت کشسانیِ (الاستیکِ) پوست می‌شود و در لایه‌ی میانی پوست به اسم «درم» نیز وجود دارد. به بیان ساده‌تر، شادابی، صافی و پُریِ پوست و حالت صورت و بدن با کلاژن ارتباط مستقیم دارد. کلاژن به بدن شما قدرت، ساختار و پشتیبانی می دهد.

با افزایش سن، حفظ سطح کلاژن طبیعی خود سخت تر می شود. این به ویژه پس از یائسگی صادق است . به این دلیل است که با گذشت زمان، بدن شما به طور فزاینده‌ای در تلاش است تا مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت کلاژن را جذب کند.

کلاژن همچنین:

به لخته شدن خون شما کمک می کند ( ترمیم سریع تر زخم )

به جایگزینی سلول های مرده پوست کمک می کند

یک پوشش محافظ برای اندام های شما ایجاد می کند

به سلول های جدید پوست اجازه رشد می دهد

علاوه بر پوست، کلاژن در استخوان‌، تاندون، رباط، ماهیچه‌، رگ‌های خونی و مو وجود دارد. این ماده یکی از بافت‌های همبند اصلی بدن محسوب می‌شود. به بیان ساده‌تر، کلاژن مانند چسبی طبیعی است که بافت‌های بدن را کنار هم نگه می‌دارد.

دانستنی ها درباره کلاژن

افراد بدون این که بدانند کلاژن مصرف می‌کنند، مثلاً ژلاتین، شکل پخته شده‌ی کلاژن است که از جوشاندن پوست، غضروف و استخوان حیوانات در آب به دست می‌آید و اغلب به‌عنوان غلیظ کننده برای ژلاتین میوه‌ها و پودینگ‌ها و به‌عنوان روکش برای کپسول استفاده می‌شود. اگر به‌دنبال راههایی برای جوانسازی پوست خود هستید، بی‌شک اسم کلاژن را بارها شنیده‌اید! . در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با انواع کلاژن آشنا خواهید شد .

معروف‌ترین انواع کلاژن :

کلاژن نوع I: این نوع کلاژن در استخوان و وتر وجود دارد و از تعداد زیادی دسته‌های فیبری ساخته شده‌است که به صورت امواج دریا قرار دارند.

کلاژن نوع II: که در غضروف شفاف دیده می‌شود به شکل فیبریل است و فیبر تشکیل نمی‌شود.

کلاژن نوع III: همان رشته شبکه‌ای است که در غشای پایه دیده می‌شود این نوع کلاژن از فیبرهای واحد ساخته شده‌است. -کلاژنهای نوع V,IV: به صورت فیبریل نبوده و احتمالاً غیر پلیمریزه هستند.

کلاژن نوع IV در غشای پایه ونوع V در جدار رگ‌های خونی جنین یافت می‌شود.

در بین مواد غذایی متنوعی که باعث تولید کلاژن بیشتر می شوند میوه ها جایگاه بالایی دارند. میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، کیوی، پاپایا، انگور سفید، بلوبری، توت فرنگی و تمشک جزو میوه های سرشار از ویتامین C هستند و افزایش میزان کلاژن نقش مهمی دارند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند. به همین دلیل نیز باعث حفظ جوانی و شادابی پوست شده و از افتادگی زودهنگام و بروز چین و چروک جلوگیری می کند.

علاوه بر این ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها و جراحات پوستی ایجاد شده نقش مهمی دارد. علاوه بر این می توانید از خواص موجود در این میوه ها برای افزایش کلاژن موجود در اندام های دیگر مانند چشم ها و غضروف ها نیز بهره مند شوید.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با فواید کلاژن برای پوست آشنا می شوید

فواید کلاژن برای پوست
به‌طور خلاصه، به خاطر مبارزه با چین و چروک پوست؛ چون این کلاژن است که پوست را پر و جوان نگه می‌دارد و در مقابل آن آنزیمی به نام «کلاژناز» در پوست انسان وجود دارد که پیوندهای موجود در کلاژن را تجزیه می‌کند.

درست است که بدن انسان هر روز کلاژن جدیدی می‌سازد، ولی بدن بعد از 25 سالگی بیشتر از آنچه کلاژن تولید می‌کند کلاژن از دست می‌دهد.

25 سالگی، زمانی است که فرد برای نخستین بار هم که شده شروع به دیدن خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست کرده و یا گاهی دچار ضعف مفصل‌ها می‌شود.

کلاژن برای پوست فواید قطعی زیر را دارد:

رنگ پوست را بهبود می‌بخشد
خاصیت کشسانی (ارتجاعی) پوست را افزایش می‌دهد
سرعت‌ترمیم پوست را بیشتر می‌کند
بافت ناخن‌ها را بهبود می‌بخشد
موهای شکننده و نازک را ضخیم‌تر می‌کند.
سایر فواید کلاژن
کم کردن درد مفصل‌ها
کاهش درد ناشی از بیماری «استئو آرتریت»
جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان
افزایش توده‌ی عضلانی
کمک به ‌سلامتی قلب
کلاژن برای پوست و ارگان‌های بدن چگونه مفید واقع می‌شود؟
نوشیدنی‌ها و پودرهای کلاژن خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و آنتی‌اکسیدان‌ها با محدود کردن تولید رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب بزنند از پوست محافظت می‌کنند.

معمولاً پودرهای کلاژن را با نوشیدنی‌هایی مثل انواع «اسموتی» مصرف می‌کنند و در این حالت، کلاژن هیچ طعم قابل توجهی از خود باقی نمی‌گذارد.

تحقیقات علمی در باره‌ی فواید کلاژن
در آزمایشی که در سال 2016 در مورد مکمل خوراکی کلاژن انجام شد تأثیر افزایش حجم کلاژن در لایه‌ی میانی پوست و «هیدراتاسیون» پوست مشاهده شد (هیدراتاسیون به معنای توانایی بدن برای جایگزین کردن آب از دست رفته است).

آزمایش‌هایی دیگر، مؤثر بودن مصرف مکمل کلاژن در بهبود بافت ناخن و کاهش درد «استئوآرتریت» را اثبات کرده است.

به عقیده‌ی یک متخصص پوستِ ساکن نیویورک و عضو «آکادمی پوست آمریکا» به نام دکتر «راشل»، کلاژنِ خوراکی مثل «شیک»های پروتئین (ترکیب پودر پروتئین با شیر و یا آب)، مکمل‌ها یا پودرها، هیچ مزیت اثبات شده‌ی مهمی نسبت به هر نوع پروتئین دیگری ندارد.

بدن انسان کلاژن را جذب و هضم کرده و آن را به بلوک‌های ساختاریِ اصلیِ پروتئین (اسیدهای آمینه) تبدیل می‌کند.

این بلوک‌های ساختاری برای تقویت پوست، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها تغییر کاربری داده می‌شود.

به عقیده‌ی دکتر راشل، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کلاژن در انجام این کار موفق‌تر از شیک پروتئین پایه است و شیک پروتئین معمولاً ارزان‌تر است.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با روش تقویت کلاژن پوست آشنا می شوید

روش تقویت کلاژن پوست
افزایش سن، سبک زندگی غلط (مثل مصرف بیش از حد قند و الکل، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و سیگار کشیدن) مانع تولید کلاژن می‌شود.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل، راهی آسان برای تقویت پوست است.

برای بهبود واقعی و پایدار پوست، مو و ناخن باید سبزی، میوه و چربی‌های سالم مصرف کرد و غذاهایی را که باعث التهاب می‌شود (مثل شیرینی‌ها و محصولات فرآوری شده) کنار گذاشت.

هم‌چنین نوشیدن آبِ زیاد، مهم است.

در ضمن، استفاده از کرم‌های موضعی، مثل «رتینوئید»‌ها و «پپتید»‌های مبتنی بر ویتامین A، به تقویت تولید کلاژن طبیعی پوست یاری می‌رساند.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با فواید کلاژن برای پوست ومو آشنا می شوید

جمع‌بندی فواید کلاژن برای پوست و مو
کلاژن، زنجیره‌ای از اسیدهای آمینه است که اعضای بدن و پوست را در کنار هم نگه می‌دارد.

مصرف مواد قندی زیاد، کشیدن سیگار، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و افزایش سن از جمله مهم‌ترین عواملی است که باعث تضعیف پوست، مو و ناخن می‌شود. سایر پروتئین‌ها هم می‌تواند به‌اندازه‌ی شیک پروتئین در برآورده کردن نیازهای پوست و مو مفید باشد. برخی متخصصان، خرید مکمل کلاژن را به پودر پروتئین برای ترمیم پوست، مو و ناخنِ آسیب دیده ترجیح می‌دهند.

در مجموع، فواید کلاژن برای پوست عبارت است از جلوگیری از به وجود آمدن چین و چروک در پوست صورت و بدن، بهبود بافت، حالتِ کشسانی و رنگ پوست.

کلاژن فراوانترین پروتئین بدن است که ساختار اصلی پوست و قسمت اعظم آن را تشکیل می دهد. کلاژن باعث استحکام ,انعطاف پذیری و حالت کشسانی پوست می گردد.

با افزایش سن و کاهش تدریجی کلاژن اثر مستقیم نورخورشید بر پوست و تماس آن با انواع مواد شیمیایی و آرایشی و عدم ساخت مجدد کلاژن توسط بدن پوست دچار افتادگی و چروک می شود. پروتئین کلاژن بصورت رشته‌های کلاژن مشاهده می‌شود. رشته‌های کلاژن در همه انواع بافت همبند، ولی به میزان متفاوت یافت می‌شوند.

سنتز کلاژن به‌وسیله فیبروبلاست‌ها مشابه ساخت سایر پروتئین‌ها می‌باشد. سنتز کلاژن توسط سلول‌های استئوبلاست دراستخوان،کندروبلاست در غضروف، ادونتوبلاست در دندان، سلول‌های ماهیچه صاف در دیواره رگ‌های خونی و سلول‌های اپی تلیال نیز انجام می‌گیرد. ترکیب اسید آمینه تشکیل دهنده کلاژن در بافت‌های مختلف دارای تفاوت‌های جزئی است. در زبان یونانی کلاژن به معنای «تولید کننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و تمام بافت های رابط را تشکیل می دهد.

این ترکیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژله ای مانند و بدون عروق و شفاف کره چشم) نیز وجود دارد. کلاژن 5 نوع دارد و حدود 80 درصد وزن بافت های رابط را در بر می گیرد.

بنابراین چیزی بیش از یک ماده ی ساده در ترکیب کرم های زیبایی است حداقل ۱۳ نوع کلاژن در انسان شناسایی شده‌اند که هر کدام در بافت خاصی وجود دارند. تنوع این کلاژنها به دلیل تفاوت در ماهیت پلی پپتیدهای تشکیل دهنده آنهاست.

از کنار هم قرار گرفتن مارپیچهای کلاژن رشته‌های کلاژن بوجود می‌آیند. نحوه قرار گرفتن مارپیچها طوری است که انتهای مولکولهای مجاور روی هم قرار می‌گیرند. این نحوه قرار گیری باعث می‌شود که رشته‌های کلاژن قابلیت کشش زیادی داشته باشند. دستجات متراکم این رشته که در تاندون وجود دارند با قابلیت کشش خود می‌توانند نیروهای زیادی را تحمل کنند.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با مزایای مصرف مکمل های کلاژن آشنا می شوید.

6 مزایای بالای مصرف مکمل های کلاژن
کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. این ماده اصلی بافت های همبند است که چندین بخش بدن را تشکیل می دهد، از جمله تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه ها،کلاژن بسیاری از کارکردهای مهم را از جمله در تهیه ساختار پوست و تقویت استخوانهای شما دارد.

در سال های اخیر، مکمل های کلاژن محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بیشتر آنها هیدرولیز می شوند، به این معنی که این ماده شکسته شده است و جذب آن را آسان تر می کند.

همچنین غذاهای متعددی وجود دارد که می توانید برای افزایش میزان جذب کلاژن از جمله پوست و مایع استخوانی استفاده کنید. مصرف کلاژن ممکن است مزایای سلامتی مختلفی، از تسکین درد مفاصل گرفته تا بهبود سلامت پوست داشته باشد.

قرص کلاژن گلد آدریان بیوتین + ویتامین سی 60عددی

قیمت اصلی ۵۸۸,۶۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۹۹,۹۰۰ تومان است.

 کلاژن گلد بیوتین و ویتامین ث آدریان در ابتدا حاوی کلاژن از نوع ۱ و نوع ۳ است. این دو نوع از کلاژن، سازگار ترین نوع از کلاژن با بدن انسان است که می تواند به خوبی جذب بدن شود.کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن بوده و حدود یک سوم از پروتئین های بدن…

موجود

دانستنی ها درباره کلاژن
  1. سلامت پوست
    کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست شماست. این ماده در تقویت پوست نقش دارد، به علاوه ممکن است از خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون نیز برخوردار باشد. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند و منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود.
  2. اما چندین مطالعه نشان داده اند که پپتیدهای کالج یا مکمل های حاوی کلاژن ممکن است با کاهش چین و چروک و خشکی باعث کند شدن پیری پوست شما شوند در یک مطالعه، خانمهایی که مکمل حاوی 2.5 گرم کلاژن را به مدت هشت هفته مصرف کرده اند، خشکی پوست کمتری دارند و قابل توجه است در مقایسه با افرادی که مکمل مصرف نکرده اند، میزان ارتجاعی پوست افزایش می یابد.
دانستنی ها درباره کلاژن

یک مطالعه دیگر نشان داد زنانی که یک نوشیدنی مخلوط روزانه با یک مکمل کلاژن را به مدت 12 هفته مصرف کرده اند، افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش چشمگیر در عمق چین و چروک را نسبت به گروه کنترل تجربه کرده اند.

اثرات کاهش دهنده چین و چروک در این مکمل ها به توانایی آنها در تحریک بدن شما برای تولید کلاژن به تنهایی نسبت داده شده است. علاوه بر این، مصرف مکمل ها ممکن است باعث تولید پروتئین های دیگری شود که به ساختار پوست شما کمک می کنند، از جمله الاستین و فیبریلین، همچنین بسیاری از ادعاها مبنی بر اینکه مکمل های کلاژن برای جلوگیری از آکنه و سایر بیماری های پوستی مفید هستند نیز وجود دارد، اما این ادعاها توسط شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند. برای مصرف مکمل می توانید آن ها خریداری کنید.

  1. تسکین درد مفاصل
    کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما، یعنی همان بافت لاستیکی که از مفاصل شما محافظت می کند، کمک می کند. با افزایش میزان سطح این ماده در بدن شما با افزایش سن، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصل مانند استئوآرتریت افزایش می‌یابد.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف این مکمل ها ممکن است به بهبود علائم پوکی استخوان و کاهش درد مفاصل به طور کلی کمک کند. در یک مطالعه، 73 ورزشکار که به مدت 24 هفته 10 گرم کلاژن روزانه مصرف کرده اند، در هنگام پیاده روی و استراحت در مقایسه با گروهی که آن را مصرف نکرده اند، کاهش قابل توجهی در درد مفاصل نشان دادند.

در یک مطالعه دیگر ، بزرگسالان روزانه دو گرم کلاژن به مدت 70 روز مصرف کردند. كساني كه كلاژن مصرف كرده بودند كاهش قابل توجهي در درد مفاصل داشتند و نسبت به افرادي كه آن را مصرف نكردند بهتر قادر به انجام فعاليت هاي بدني بودند.

محققان این نظریه را تصدیق كردند كه كلاژن اضافی ممكن است در غضروف تجمع یابد و بافتهای شما را برای ساختن آن تحریک كند. آنها پیشنهاد کرده اند که این امر ممکن است منجر به کاهش التهاب، پشتیبانی بهتر از مفاصل و کاهش درد شود.

اگر می خواهید از مکمل کلاژن برای اثرات تسکین دهنده درد استفاده کنید، مطالعات نشان می دهد که باید با دوز 8-12 گرم روزانه شروع کنید.

دانستنی ها درباره کلاژن
  1. تقویت استخوان ها
    استخوانهای شما بیشتر از کلاژن ساخته شده اند که به آنها ساختار می دهد و به تقویت آنها کمک می کند. هرچه این ماده در بدن شما افزایش می یابد، با افزایش سن، توده استخوانی نیز انجام می شود. این ممکن است به شرایطی مانند پوکی استخوان منجر شود که با تراکم استخوان کم مشخص می شود و با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان در ارتباط است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که به جلوگیری از خرابی استخوان منجر به پوکی استخوان کمک می کند. در یک مطالعه، زنان یا مکمل کلسیم را به همراه 5 گرم کلاژن یا یک مکمل کلسیم و بدون آن روزانه 12 ماه مصرف کردند.

در پایان مطالعه، زنانی که مکمل کلسیم و کلاژن را مصرف می کنند، میزان پروتئین خون به میزان قابل توجهی پایین تر داشتند که باعث تجزیه استخوان در مقایسه با کسانی که فقط کلسیم را دریافت می کنند، بودند.

در مطالعه دیگری نتایج مشابهی در 66 زن مشاهده شد که روزانه 5 گرم کلاژن به مدت 12 ماه مصرف می کردند. زنانی که کلاژن مصرف کرده اند، در مقایسه با زنانی که آن را مصرف نمی کردند، در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) تا 7 درصد افزایش یافته است.

BMD اندازه گیری مقدار مواد معدنی مانند کلسیم در استخوان های شما است. BMD کم همراه با استخوانهای ضعیف و ایجاد پوکی استخوان است. این نتایج امیدوار کننده است، اما قبل از تأیید نقش این مکمل ها در سلامت استخوان، مطالعات بیشتری لازم است.

مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی مانند پوکی استخوان کمک کند. آنها این توانایی را دارند که به افزایش BMD و پایین آمدن سطح پروتئین در خون که باعث تحریک شکستن استخوان می شود، کمک کنند.

دانستنی ها درباره کلاژن
  1. تقویت توده عضلانی
    بین 1- 10 ٪ از بافت ماهیچه ای از کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها ضروری است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های کلاژن به تقویت توده عضلانی در مبتلایان به سارکوپنی، از بین رفتن توده عضلانی که با افزایش سن اتفاق می افتد، کمک می کند.

در یک مطالعه، 27 مرد ضعیف 15 گرم از ماده مورد نظر مصرف کردند در حالی که روزانه به مدت 12 هفته در یک برنامه ورزشی شرکت می کردند. در مقایسه با مردانی که ورزش کرده بودند اما کلاژن نمی گرفتند، آنها توده عضلانی و قدرت بیشتری به دست می آورند.

محققان پیشنهاد كردند كه مصرف كلاژن ممكن است سنتز پروتئینهای عضلانی مانند كراتین را ارتقا بخشد و همچنین می تواند رشد عضلات را پس از ورزش تحریک كند. تحقیقات نشان داده است که مصرف این مکمل ها باعث افزایش رشد و استحکام عضلات در افراد با کاهش وزن می شود.

دانستنی ها درباره کلاژن
  1. سلامت قلب
    محققان این تئوری را تأیید کرده اند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. کلاژن ساختار عروق شما، رگهای خونی که خون را از قلب شما به بقیه بدن شما منتقل می کند، فراهم می کند. بدون داشتن کلاژن کافی، شریان ها ممکن است ضعیف و شکننده شوند. این ممکن است به آترواسکلروز منجر شود، بیماری ای که با باریک شدن شریان ها مشخص می شود. آترواسکلروز این پتانسیل را دارد که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

در یک مطالعه ، 31 بزرگسال سالم روزانه 16 گرم از این ماده را به مدت شش ماه مصرف کردند. در پایان، آنها قبل از شروع مصرف مکمل، کاهش قابل توجهی در اقدامات سختی شریان را تجربه کرده بودند. علاوه بر این، آنها سطح کلسترول HDL “خوب” خود را به طور متوسط 6٪ افزایش دادند. HDL یک عامل مهم در خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله آترواسکلروز است.

با این وجود، مطالعات بیشتری در مورد نقش مکمل های کلاژن در سلامت قلب مورد نیاز است. مصرف این مکمل ها ممکن است به کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماریهای قلبی مانند آترواسکلروز کمک کند.

  1. سایر مزایای سلامتی کلاژن
    مکمل های کلاژن ممکن است مزایای سلامتی دیگری نیز داشته باشند، اما این موارد به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

مو و ناخن: گرفتن کلاژن ممکن است با جلوگیری از شکنندگی، قدرت ناخن های شما را افزایش دهد. علاوه بر این، ممکن است موها و ناخن های شما را برای طولانی تر شدن تحریک کند.

سلامت روده: اگرچه هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد، اما برخی از پزشکان بهداشتی استفاده از مکمل های کلاژن برای درمان نفوذپذیری روده یا سندرم نشت روده را ترویج می کنند.

سلامت مغز: هیچ مطالعه ای نقش مکمل های کلاژن در سلامت مغز را بررسی نکرده است. با این حال، برخی افراد ادعا می کنند که روحیه را بهبود می بخشند و علائم اضطراب را کاهش می دهند.

کاهش وزن: برخی معتقدند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث کاهش وزن و سوخت و ساز سریع تر شود. هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعاها صورت نگرفته است.

با توجه به تحقیقات جدید، کلاژن هیدرولیز شده هورمون‌های سیری را در جریان خود آزاد می‌کند. این موضوع می‌تواند احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تری را ایجاد کند و همچنین احساس گرسنگی و میل به خوردن بین وعده‌های غذایی را کاهش دهد. برخی متخصصان برای کاهش وزن توصیه می‌کنند که روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم پودر کلاژن مصرف شود.

اگرچه این تأثیرات بالقوه امیدوارکننده است، اما تحقیقات لازم است قبل از نتیجه گیری های رسمی انجام شود. ادعا شده است که مکمل های کلزا باعث تقویت سلامت مغز، قلب و روده و همچنین برای کنترل وزن و حفظ سلامت مو و ناخن ها می شوند. با این حال، در حال حاضر شواهدی کم و قابل اثبات در مورد این جلوه ها وجود ندارد. در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با غذاهای حاوی کلاژن آشنا شوید .

غذاهای حاوی کلاژن
کلاژن در بافتهای پیوندی حیوانات یافت می شود. بنابراین ، غذاهایی مانند سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه، قارچ ها پوست مرغ، گوشت گاو و ماهی منبع این ماده هستند. غذاهایی که حاوی ژلاتین هستند، مانند مایع استخوانی، کلاژن را نیز تأمین می کنند. ژلاتین یک ماده پروتئینی است که پس از پخته شدن از آن حاصل می شود. مقادیر قابل توجهی از این ویتامین در میوه های خانواده مرکبات، فلفل دلمه ای، و توت فرنگی یافت می شود.

تحقیقات بیشتری لازم است برای تعیین اینکه آیا خوردن غذاهای سرشار از کلاژن در واقع به افزایش کلاژن در بدن شما کمک می کند. هیچ مطالعه انسانی در مورد اینکه آیا غذاهای غنی از کلاژن فواید مشابه مکمل ها دارند، وجود ندارد.

کلاژن موجود در مواد غذایی توسط آنزیم های گوارشی به اسیدهای آمینه و پپتیدها تجزیه می شود. کلاژن موجود در مکمل ها قبلاً شکسته شده یا هیدرولیز شده است، به همین دلیل تصور می شود که از مواد کلاژن موجود در مواد خوراکی کارآمدتر جذب می شود. غذاهای بدون کلاژن، از جمله غذاهای حیوانات و آبگوشت استخوان است. با این حال، جذب آنها به اندازه کلاژن هیدرولیز کارآمد نیست.

خوردن برخی از ویتامین‌ها و خوراکی ها می تواند به تولید کلاژن در بدن کمک زیادی کند در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن با مواد غذایی آشنا شوید.

ویتامین c: مصرف انواع مرکبات فلفل دلمه و توت فرنگی کلیه میوه های حاوی ویتامین c می ‌تواند به تولید کلاژن در بدن کمک زیادی کند.

پرولین: پرولین ماده ای است که به مقدار زیاد در سفیده تخم مرغ و جوانه گندم محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ یافت می شود.

گلیسین: یکی دیگر از ماده‌ های مفید که می‌ تواند به بدن برای کلاژن سازی کمک کند گلیسین است. این ماده در پوست مرغ و ژلاتین و همچنین غذاهای حاوی پروتئین یافت می شود.

مس: مس بیشتر در گوشت، دانه کنجد، پودر کاکائو، بادام زمینی و عدس یافت می شود. مس یک ماده مفید دیگر برای کمک به بدن در تولید کلاژن است.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن به توضیح ژلاتین و تاثیرات آن می پردازیم

ژلاتین :

«ژلاتین» نوعی پروتئین موجود در کلاژن است. این ماده در استخوان، غضروف و پوست تمام موجودات ذخیره و یافت می‌شود. بسیاری از افراد از آن در تهیه انواع دسرها استفاده می‌کنند و برخی دیگر این ماده را در صنعت آبنبات‌سازی و تهیه پاستیل دخیل می‌دانند. قدیمی‌ترها هم از نوع طبیعی و نهفته آن در بافت استخوان گوسفند و گاو، برای تهیه سوپ و آش بهره می‌برند. البته ژلاتین استفاده‌های دیگری هم دارد. برای مثال برخی از داروهای حیاتی و مکمل‌های پر مصرف از آن ساخته شده است.

ژلاتین چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

زمانی که قسمت‌های دارای کلاژن بدن حیوانات تجزیه می‌شود، ژلاتین به دست می‌آید. این ماده بی‌طعم، ژله‌ای و شفاف است.

تفاوت میان ژلاتین و کلاژن چیست؟
کلاژن و ژلاتین هر دو پروتئین هستند و از واحدهایی به نام اسید‌آمینه ساخته شدند. اما یک تفاوت بارز میان آن‌ها وجود دارد و آن این است که ژلاتین شکل ریز شده و تجریه شده کلاژن است.

فواید ژلاتین برای سلامتی
ژلاتین پروتئینی است که به سلامت پوست، مو، ناخن، مفاصل و حتی روده‌ها کمک می‌کند. همچنین آمینواسیدهای ضروری برای ساخت پروتئین‌ها را نیز فراهم می‌کند که خود، تا حدودی، سلامت بدن را تضمین می‌کند.

اولین فایده‌ ژلاتین که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، هیدراته نگه داشتن پوست است. در واقع پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه موجود در آن به بدن کمک می‌کند کلاژن بیشتری تولید کند. به همین دلیل مصرف آن سبب می‌شود در میانسالی که سطح کلاژن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد و پوست خاصیت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد، خطوط عمیق کمتری روی پوست ایجاد شود. به عبارت دیگر مطالعات در ادوار مختلف نشان دادند که مصرف ژلاتین منجر به افزایش رطوبت پوست و کاهش چین و چروک خواهد شد.

در ادامه مقاله دانستنی ها درباره کلاژن به توضیح تاثیرات ژلاتین بر بدن می پردازیم

تضمین سلامت روده
پروتئین موجود در ژلاتین باعث ترمیم دیواره‌های روده می‌شود و به ساخت پوشش مخاطی و محافظ این اندام، کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ژلاتین به دلیل داشتن گلوتامیک و نوعی اسیدآمینه از روده در برابر آسیب‌های رایج محافظت می‌کند.

کاهش قند خون
تحقیقات علمی نشان می‌دهد، اسیدآمینه گلیسین موجود در ژلاتین سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را مدیریت می‌کند. همچنین در این آزمایش‌ها، افرادی که گلیسین را مصرف کردند علاوه بر تعدیل قند خون، کاهش التهاب در نقاط مختلف بدن را نیز گزارش دادند.

تقویت مفاصل و استخوان‌ها
ژلاتین علاوه بر بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند بافت‌های همبند را نیز تقویت کند. همچنین علم پزشکی می‌گوید، مکمل‌های دارای این ماده، درد مفاصل را نیز کاهش می‌دهند.

این ماده ژله‌ای و شفاف حاوی لیزین است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. به گونه‌ای که جذب کلسیم در بدن را بهبود می‌بخشد و از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان اغلب آن را برای افراد مستعد پوکی استخوان تجویز می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانی
همان‌طور که گفتیم، ژلاتین حاوی پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که علاوه بر محافظت از سلول‌های بدن می‌تواند سلامت سیستم گوارش، استخوان‌ها، پوست، مفاصل و غیره را نیز تضمین کند.

همچنین ژلاتین منبع غنی از کلسیم، منیزیم، فولات، کولین، سدیم و سلنیوم است که می‌توان برای تأمین مواد معدنی حیاتی بدن، رویَش حساب کرد.

بهبود عملکرد خواب با ژلاتین

مصرف ژلاتین باعث می‌شود آرامش بیشتری را هنگام خواب تجربه کنید. اغلب به افرادی که خواب آشفته یا نامنظمی دارند، مصرف مکمل‌های ژلاتین پیشنهاد می‌شود. در این خصوص گلیسین موجود در این ماده باز هم شگفتی می‌آفریند و در عین حال که خواب‌آلودگی را از بین می‌برد، کیفیت خواب شما را نیز افزایش می‌دهد.

تأثیر ژلاتین روی هورمون‌ها
هورمون‌ها سکان‌دار احساسات ما هستند و ما را از حالت شاد به غمگین و برعکس هدایت می‌کنند. این تغییرات حالتی به نام اضطراب و استرس را در بدن ایجاد می‌کند که تأثیر منفی روی پوست و مو می‌گذارد. همچنین در خانم‌های میانسال، پایین بودن سطح استروژن باعث تجزیه کلاژن می‌شود. در این زمان، ژلاتین وارد عمل شده و به جبران تأثیرات منفی استروژن می‌پردازد.

در حقیقت این ماده شفاف باعث تنظیم هورمون‌ها می‌شود. بنابراین هورمون نوراپی‌نفرین تحت تأثیر این ماده کاهش یافته و ترشح هورمون شادی بخش (دوپامین) در خون زیاد می‌شود.

جلوگیری از آسیب اشعه‌های مضر خورشید به پوست
ژلاتین باعث می‌شود تا اشعه‌های مضر نور خورشید کمترین آسیب را به پوست برسانند. در نتیجه، مصرف آن سبب می‌شود افراد به پیری زودرس پوست دچار نشوند.

همچنین بدن ما از حدود ۲۰ یا ۳۰ سالگی به تدریج شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند. در نتیجه سلولیت، خطوط سنی و افتادگی پوست هم افزایش می‌یابد. مکمل ژلاتین و کلاژن یک روش شناخته شده برای جلوگیری از وقوع این عوارض است و حتی در کاهش علائم قابل مشاهده پیری نقش اساسی دارد.

ژلاتین در چه محصولاتی وجود دارد؟
در صنعت تولید لوازم بهداشتی، آرایشی و مواد غذایی، ژلاتین کاربردهای فراوانی دارد. در حقیقت آن را در هر محصولی که باید پوست، مو، ناخن و بدن شما را تقویت کند پیدا می‌کنید. اغلب لوازم آرایشی، شامپوها، ماسک‌های صورت، ژله‌های خوراکی، پودینگ‌ها، آبنبات‌ها، پاستیل، مارشمالو، کیک‌های کارخانه‌ای، بستنی، فوندانت، سس‌های شفاف، کره بادام‌زمینی، پنیرخامه‌ای، مارگارین، استخوان گاو و گوسفند، ماست و پوشش کپسول‌های خوراکی از ژلاتین ساخته شده‌اند.

اگر می‌خواهید پوست و موی زیبایی داشته باشید، ژلاتین مصرف کنید. این یک جمله تبلیغاتی نیست. استفاده از این ماده (به صورت ماسک پوست و مو یا خوراکی) فواید زیادی دارد که خلاصه‌اش می‌شود تقویت تارهای مو و مفاصل، افزایش کلاژن‌سازی، حفظ استحکام و ترمیم پوست و همچنین کاهش وزن که این روزها از اهمیت زیادی برخوردار است. در پایان به شما قول می‌دهیم با مصرف ژلاتین بدن سالم‌تر و بهتری داشته باشید.

عوارض جانبی کلاژن
در حال حاضر، خطرات شناخته شده زیادی در مورد مصرف مکمل های کلاژن وجود ندارد. با این حال، برخی مکمل ها از آلرژن های غذایی معمولی مانند ماهی، صدف و تخم مرغ ساخته می شوند. افراد مبتلا به آلرژی به این غذاها باید از مکمل های ساخته شده با این مواد جلوگیری کنند تا از واکنش های آلرژیک جلوگیری کنند.

برخی از افراد همچنین گزارش داده اند که مکمل های کلاژن یک طعم بد را در دهان باقی می گذارد. علاوه بر این، مکمل های کلاژن پتانسیل ایجاد عوارض جانبی گوارشی مانند احساس پر بودن و سوزش قلب را دارند. صرف نظر از این ، به نظر می رسد این مکمل ها برای بیشتر افراد بی خطر است. مکمل های کلزا ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند طعم بد دهان، سوزش سر دل و پر شدن شود. اگر حساسیت دارید، حتماً مکمل هایی را تهیه کنید که از منابع کلاژن که به آنها حساسیت ندارید ساخته شده است.

مصرف این ماده با تعدادی از فواید سلامتی و خطرات شناخته شده بسیار کمی همراه است. برای مبتدیان، مکمل ها می توانند با کاهش چین و چروک و خشکی، سلامت پوست را بهبود بخشند. آنها همچنین ممکن است به افزایش توده عضلانی، جلوگیری از ریزش استخوان و تسکین درد مفاصل کمک کنند.

مردم مزایای دیگر مکمل های کلاژن را گزارش کرده اند، اما مورد مطالعه زیادی قرار نگرفته است. اگرچه چندین ماده غذایی حاوی کلاژن هستند، اما مشخص نیست که کلاژن موجود در مواد غذایی فواید مشابه مکمل ها را دارد یا خیر. این مکمل ها معمولاً بی خطر هستند، بسیار آسان برای استفاده و قطعاً ارزش استفاده از مزایای احتمالی آنها را دارند.

مکمل‌های کلاژن به‌شکل‌های مختلف تولید می‌شوند، از جمله:

پودر کلاژن: پودر کلاژن از محبوبیت زیادی بین مردم برخوردار است. شواهد نشان می‌دهد که پودر به‌سرعت در بدن جذب می‌شود و بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد.
مکمل‌‌های مایع: این مکمل‌ها را می‌توانید به‌راحتی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید، اما ممکن است اندازه‌گیری آن‌ها سخت باشد.
کپسول یا قرص کلاژن: حمل و نقل این مکمل‌ها راحت است، اما تنها نقطه ضعف آن‌ها این است که معمولا یک کپسول برای یک روز کافی نیست و ممکن است مجبور باشید حداقل دو یا چند کپسول مصرف کنید.
محصولات مراقبت از پوست: از کلاژن در محصولات زیبایی و مراقبت از پوست استفاده می‌شود. اما کلاژن به داخل پوست نفوذ نمی‌کند و استفاده‌ی موضعی از آن فقط در کوتاه‌مدت باعث درخشندگی و جوان‌تر شدن پوست می‌شود. برای کسب نتیجه‌ی طولانی‌مدت بهتر است از کلاژن خوراکی استفاده کنید.
کلاژن تزریقی: کلاژن‌های تزریقی به‌عنوان فیلر به زیر چشم، لب و… تزریق می‌شوند. آن‌ها همچنین به کاهش خطوط ریز روی پوست و بهبود جای زخم کمک می‌کنند.

جمع بندی دانستنی ها درباره کلاژن :

کلاژن یک پروتئین ضروری برای بدن است که تولید آن با افزایش سن کاهش پیدا می کند. از همین رو بسیاری از افراد به خوردن مکمل های کلاژن روی می آورند. مصرف کلاژن می تواند فواید زیادی را برای بدن به دنبال داشته باشد. کلاژن می تواند از پیر شدن پوست و همچنین تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری کند. مهم ترین موضوعی که باید در مورد مصرف انواع مکمل کلاژن مد نظر داشته باشید، مرغوب بودن و مؤثر بودن آن است. از همین رو بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید. لازم است که از یک برند معتبر و شناخته شده کلاژن استفاده نمایید.

ساشه کلاژن گلد آدریان حاوی 20 ساشه است که کلاژن مورد نیاز بدن را تامین میکند و به این واسطه چین و چروک را از پوست می‌زداید و کشسانی پوست را باز میگرداند.

برای خرید کلاژن گلد آدریان به سایت داروخانه شبانه روزی امید مراجعه کنید

بازگشت به صفحه محصولات

منابع مورد استفاده مقاله دانستنی ها درباره کلاژن : https://daneshyari.comhttps://blog.okcs.com/https://cinere.irhttps://www.webmd.com