16 درمان خانگی برای تسکین خارش نیش پشه

خارش نیش پشه

خارش نیش پشه می تواند یک تعطیلات رویایی را خراب کند، اما شما می توانید با موادی که در هر آشپزخانه یافت می شود، مانند بلغور جو دوسر، عسل یا جوش شیرین ناراحتی خود را تسکین دهید

خارش نیش پشه از آزاردهنده ترین اتفاقات تابستان است. هنگامی که پشه شما را نیش می زند ممکن است بلافاصله آن را احساس نکنید. اما برآمدگی ای که نیش از خود به جای می گذارد با خارش مداوم همراه است که می تواند برای روزها ادامه داشته باشد.
کرم‌ها و پمادهای دارویی می‌توانند به شما کمک کنند، اما اگر به داروخانه دسترسی ندارید می‌توانید خارش را با چیزهایی که احتمالاً در اطراف خانه‌تان وجود دارد، برطرف کنید.
با این حال، توجه داشته باشید که اگرچه نیش پشه اغلب بی ضرر است، اما در موارد نادر، می تواند ناقل بیماری باشد یا منجر به واکنش آلرژیک شود.

1- بلغور جو دوسر

یک درمان خانگی برای خارش نیش پشه که ممکن است یکی از صبحانه های مورد علاقه شما هم باشد. بلغور جو دوسر می تواند خارش و تورم را تسکین دهد، زیرا حاوی ترکیباتی است که اثر سموم تحریک کننده پوست موجود در نیش پشه را خنثی می کند.

نحوه استفاده
با مخلوط کردن مقادیر مساوی از بلغور جو دوسر و آب، خمیر جو دوسر درست کنید، سپس آن را به مدت 10 دقیقه روی پوست تحریک شده بمالید و سپس آن را پاک کنید.
اگر گزیدگی های زیادی دارید، به جای خمیر، حمام جو دوسر را امتحان کنید. 1 فنجان بلغور جو دوسر یا جو دوسر آسیاب شده را در یک وان پر از آب گرم بریزید و به مدت 20 دقیقه در وان دراز بکشید.

2- سرما

سرما و یخ می توانند التهاب را کاهش دهند. سرما همچنین پوست را بی حس می کند، که می تواند به شما تسکین فوری اما کوتاه مدت بدهد.

نحوه استفاده
آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را برای تسکین خارش ناشی از نیش پشه توصیه می کند.
یک کیسه یخ خرد شده نیز می تواند به شما کمک کند، اما مطمئن شوید که یک لایه اضافه، مانند یک تکه پارچه، بین پوست خود و یخ قرار دهید.
برای تسکین خارش، روزی چند بار از کیسه سرد به مدت 5 تا 10 دقیقه استفاده کنید.

3- گرما

افزایش دما در محل گزش حشره نیز ممکن است به شما کمک کند که تسکین پیدا کنید.

نحوه استفاده
پارچه ای را در آب گرم خیس کنید و آن را تا 10 دقیقه روی محل گزش قرار دهید. از گرما درمانی روی زخم های باز استفاده نکنید.

4- عسل

این ماده شیرین یک انتخاب رایج در بین علاقه مندان به درمان خانگی است.

    صدها سال است که عسل به عنوان درمانی برای بیماری هایی مانند گلودرد و خشکی پوست استفاده می شود. عسل طبی دارای بسیاری از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است.

    نحوه استفاده
    یک قطره کوچک را روی نیش خارش دار بریزید. این کار به طور بالقوه می تواند التهاب را کاهش دهد. همچنین ممکن است وسوسه خاراندن شما را کاهش دهد، زیرا خاراندن پوست پوشیده از عسل می تواند باعث ایجاد نوچی و کثیف کاری شود.

    5- آلوئه ورا

    آلوئه ورا یک گیاه خانگی معمولی است که کاربردهای زیادی فراتر از تزئین قفسه دارد. نشان داده شده است که این ژل درد ناشی از سوختگی را کاهش می دهد و به بهبود سریعتر آنها کمک می کند. به همین دلیل است که ممکن است درمان خوبی برای درمان نیش حشرات نیز باشد.

    نحوه استفاده
    برای انجام این کار، بخش کوچکی از گیاه را باز کنید. ژل گیاه را روی ناحیه تحریک شده بمالید. بگذارید خشک شود و دوباره در صورت نیاز بمالید.

    6- جوش شیرین

    جوش شیرین که تقریباً در هر آشپزخانه ای یافت می شود، کاربردهای زیادی دارد – از پخت نان گرفته تا پاک کردن فاضلاب. جوش شیرین به عنوان بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، جوش شیرین نیز ممکن است باعث تسکین نیش پشه شود.

    نحوه استفاده
    مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند که 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب کافی برای ایجاد خمیر مخلوط کنید. آن را روی محل نیش حشره بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

    اگر تحریک پوستی رخ داد، این درمان را متوقف کنید.

    7- ریحان

    سبزی معطر ریحان عنصری کلیدی در بسیاری از دستور آشپزی های ایتالیایی مورد علاقه شما است، اما به عنوان یک داروی پشه گزیدگی هم قوی عمل می کند.
    این گیاه در درمان های گیاهی برای عفونت های پوستی استفاده می شود و آنتی اکسیدان های موجود در برگ ریحان ممکن است التهاب را کاهش دهد.

    نحوه استفاده
    برای تهیه خمیر ریحان، 2 فنجان آب و 15گرم برگ ریحان خشک را بجوشانید. اجازه دهید خنک شود و با استفاده از یک دستمال آن را به آرامی روی نیش پشه بمالید.

    از طرف دیگر، برگ های تازه ریحان را ریز خرد کرده و روی پوست بمالید. در صورت بروز تحریک پوستی درمان متوقف شود.

    8- سرکه

    برای قرن ها، سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها، از عفونت ها گرفته تا مشکلات قند خون، مورد استفاده قرار گرفته است.

    اگر خارش نیش پشه آزارتان می دهد، یک قطره سرکه روی آن بمالید. سرکه می تواند به کاهش احساس سوزش و سوزش کمک کند. همچنین اگر پوستتان را بیش از حد خارانده‌اید، سرکه می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل کند.

    نحوه استفاده
    سعی کنید یک پارچه شستشو را در آب سرد و سرکه خیس کنید و سپس آن را روی محل گزش بمالید. اگر پشه گزیدگی زیادی دارید، 2 فنجان سرکه را در یک حمام ولرم رقیق کنید و 20 دقیقه خیس کنید. مراقب باشید، حمام آب گرم ممکن است خارش را بدتر کند.

    اگر تحریک پوست رخ داد، این درمان را متوقف کنید.

    9- پیاز

    پیاز نه تنها می تواند اشک را در چشمان شما بیاورد، بلکه می تواند خارش نیش پشه شما را نیز تسکین دهد.

    آب پیاز که از پیاز تازه بریده شده بیرون می زند، ممکن است نیش و سوزش نیش را کاهش دهد. پیاز همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی طبیعی است که می تواند احتمال عفونت شما را کاهش دهد.

    نحوه استفاده
    یک برش از یک پیاز – نوع آن مهم نیست – برش دهید و آن را مستقیماً به مدت چند دقیقه روی محل نیش قرار دهید. بعد از برداشتن پیاز، آن ناحیه را بشویید و خوب آب بکشید

    10- آویشن

    برگ های ریز گیاه آویشن روی پیتزا، سیب زمینی، ماهی و غیره خوشمزه است. این یرگ‌ها همچنین ممکن است به کاهش خارش نیش پشه نیز کمک کنند.

    آویشن یک داروی طبیعی با سابقه و معتبر برای مشکلات پوستی است. دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین می تواند به کاهش خطر تحریک و عفونت پوست اطراف نیش پشه کمک کند.

    نحوه استفاده
    برگ های تازه را ریز خرد کرده و مستقیماً به مدت 10 دقیقه روی پشه گزیدگی ها قرار دهید.

    برای تهیه یک مایع غلیظ، شاخه های آویشن را در آب جوش خیس کنید و از یک پارچه شستشوی آغشته به آویشن روی لقمه ها استفاده کنید. برای تسکین بیشتر پارچه را دور یک تکه یخ بپیچید.

    11- روغن نعنا فلفلی برای خارش نیش پشه

    روغن نعناع یکی دیگر از داروهای طبیعی هزاران ساله است که برای تسکین خارش استفاده می شود.

    یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان می دهد که این روغن می تواند خارش ناشی از بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های کبدی را تسکین دهد. بنابراین، از نظر تئوری، می‌تواند برای دلایل موقتی مانند نیش حشره نیز موثر باشد.

    نحوه استفاده
    روغن نعناع را با روغن حامل مخلوط کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای تسکین بیشتر، روغن نعناع را به یک حمام گرم اضافه کنید.

    با این حال، همیشه قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید و توجه داشته باشید که این درمان برای کودکان خردسال مناسب نیست.

    12- بادرنجبویه

    بادرنجبویه گیاهی برگی است که ارتباط نزدیکی با نعنا دارد. شواهدی وجود دارد که می تواند به کاهش خارش و ناراحتی مربوط به بیماری های پوستی مختلف مانند پسوریازیس و تبخال تناسلی کمک کند.

    بادرنجبویه حاوی تانن است که یک قابض طبیعی است. علاوه بر این، بادرنجبویه حاوی پلی فنول است. این ترکیبات طبیعی با هم التهاب را کاهش می دهند، سرعت بهبودی را افزایش می دهند و خطر عفونت را کاهش می دهند.

    نحوه استفاده
    می توانید سعی کنید برگ های ریز خرد شده را مستقیماً روی گزش بمالید یا می توانید یک کرم بادرنجبویه تهیه کنید.

    13- فندق افسونگر

    فندق افسونگر یک قابض طبیعی است که می توانید آن را بدون نسخه در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. مانند بادرنجبویه، فندق افسونگر حاوی تانن است که در صورت استفاده روی پوست می تواند التهاب را کاهش دهد.

    استفاده از فندق افسونگر روی پوست التهاب را کاهش می دهد، سوزش و تحریک ناشی از گزش را تسکین می دهد و می تواند بهبود را تسریع کند.

    نحوه استفاده
    مقدار کمی از فندق افسونگر را روی یک توپ پنبه ای بمالید. به آرامی آن را روی محل نیش بکشید. اجازه دهید تا خشک شود. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

    14- چای بابونه

    بابونه، که عضوی از خانواده گل مروارید و یک درمان طبیعی رایج برای بسیاری از بیماری ها است. هنگامی که روغن های موجود در بابونه روی پوست استفاده می شوند، می تواند خارش و التهاب را کاهش دهند.

    نحوه استفاده
    برای تسکین نیش حشره، یک چای کیسه ای پر از گل های له شده را در آب به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. آب اضافی را بگیرید و به مدت 10 دقیقه روی محل گزش قرار دهید. با دستمال مرطوب پاک کنید.

    توجه داشته باشید که بابونه می تواند باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. گرچه این مسئله نادر است.

    15-آرنیکا

    آرنیکا یکی دیگر از محصولات طبیعی است که می توانید برای درمان مشکلات جزئی پوست خریداری کنید. این گیاه به خودی خود سمی است اما نوع رقیق آن در محصولات فروشگاهی به کار می رود. گزینه های موجود حاوی آرنیکا شامل کرم و ژل است.
    بسیاری ادعا می کنند که آرنیکا وقتی روی پوست استفاده می شود، کبودی، درد، تورم و التهاب را کاهش می دهد.

    نحوه استفاده
    تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار کمی کرم یا ژل آرنیکا را روی محل گزش بمالید. با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه انتخاب محصول آرنیکا با کیفیت خوب صحبت کنید.

    16- سیر

    سیر یک درمان طبیعی شناخته شده برای ناراحتی هایی زیادی از بیماری قلبی تا فشار خون بالا است.

    در حالی که ممکن است درمان‌های مرسوم‌تر برای این شرایط جدی ارجح باشند، کمی سیر برای نیش حشرات تحریک‌کننده یک درمان خانگی آسان برای نیش پشه است.

    نحوه استفاده
    برای استفاده از سیر برای تسکین زخم یا نیش، آن را مستقیماً استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سوزش شود.

    در عوض، سیر ریز خرد شده را با یک لوسیون بدون عطر مخلوط کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند قبل از اینکه آن را پاک کنید و یک حوله خنک بمالید. در صورت نیاز تکرار کنید.

    چند سوال رایج در مورد خارش نیش پشه و دیگر حشرات

    بهترین درمان برای خارش نیش پشه چیست؟

    به نقل از مرکز پیشگیری و درمان بیماری CDC، قرار دادن کیسه یخ روی محل گزش به مدت 10 دقیقه و سپس استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب به مدت 10 دقیقه دیگر می تواند به تسکین سریع کمک کند. با این حال، درمان سریع ممکن است مصرف یک آنتی هیستامین (قرص ضد حساسیت) بدون نسخه باشد.

    چگونه بفهمم چه حشره ای مرا نیش زده است؟

    تشخیص گزش حشرات همیشه آسان نیست، زیرا بسیاری از نیش‌های حشرات می‌توانند خارش، گزش یا سوزش داشته باشند. با این حال، برخی از نیش ها می توانند ویژگی های بصری خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، نیش پشه معمولاً یک برآمدگی کوچک، گرد و پف کرده است که در عرض چند دقیقه ظاهر می شود. ممکن است متورم، قرمز و خارش دار شود.

    چه زمانی باید نگران نیش حشره باشید؟

    بسیاری از نیش ها و گزیدگی ها فقط واکنش های جزئی و خفیفی ایجاد می کنند. با این حال، در برخی موارد، شما می توانید علائم آلرژیک تهدید کننده زندگی را تجربه کنید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. آلرژی به نیش پشه به عنوان سندرم اسکیتر شناخته می شود و می تواند منجر به آنافیلاکسی شود.

    علائم وضعیت اورژانسی

    آنافیلاکسی می تواند یک اورژانس تهدید کننده زندگی باشد. اگر کسی علائم یک واکنش آلرژیک شدید را تجربه کرد، با خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

    آنافیلاکسی می تواند علائمی از جمله بثورات پوستی، نبض پایین و شوک آنافیلاکسی ایجاد کند. این مشکل اگر بلافاصله درمان نشود می تواند کشنده باشد.

    خلاصه:

    امتحان کردن یک یا چند مورد از این راه‌حل‌ها ممکن است به شما در تسکین نیش پشه کمک کند. البته بهترین راه برای خلاص شدن از شر سوزش این است که به طور کلی از گزیده شدن پیشگیری کنید.

    به خاطر داشته باشید که فعالیت این حشرات در عصر و شب بیشتر است. اگر می خواهید از یک عصر تابستانی در فضای باز لذت ببرید اما از حشرات کوچک خون مکنده می ترسید، پوست خود را بپوشانید و از آب راکد دوری کنید تا کمتر در معرض گزیدگی حشرات قرار بگیرید

    چنانچه گزیده شدید، سریعا تورم و خارش را با یک درمان خانگی ایمن و مقرون به صرفه متوقف کنید. هنگام استفاده از یک درمان خانگی اگر متوجه تحریک یا سایر واکنش های منفی شدید، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.

    منبع

    داروخانه اینترنتی شبانه روزی امید تهران-میدان ملت